week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Opstal - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ruth Opstal - WaarBenJij.nu

week 2

Door: Ruth

Blijf op de hoogte en volg Ruth

21 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Week twee is voorbij gevlogen!
Gelukkig maar, want zoals ik in mijn vorige reisverslag heb aangegeven ging de eerste week voor mijn gevoel nogal langzaam.

Ik heb een stagegroep van 19 kinderen. Het viel mij meteen op dat veel van deze kinderen van allochtone afkomst zijn. Omdat het een Nederlandse school is had ik dit niet verwacht. De meeste kinderen zijn hier (op Curaçao) geboren of komen uit buurlanden.

Het tweede wat mij opviel was dat er gedragsmatig opvallende kinderen in mijn klas zitten. Na gesprekken met mijn mentor en collega's heb ik kunnen concluderen dat dit komt omdat er geen speciaal onderwijs is op Curaçao en dat alle kinderen dus op regulier onderwijs moeten blijven. Wel hebben we op mijn stageschool een 'Iglo groep', in deze groep zitten leerlingen met een extreme leerachterstand of leerprobleem. Dit is dus eigenlijk een 'speciale groep' binnen mijn stageschool. Voor leerlingen met gedragsproblemen heeft de school op dit moment 'schaduwers' als oplossing. Dit houdt in dat er iemand aangesteld wordt om vijf dagen in de week op één leerling te passen. De kosten hiervan zijn voor de ouders. Mijn POP gaat over contacten met externen op Curaçao vs. Nederland en ik kreeg dan ook meteen het gevoel dat hier veel in te ontdekken valt.

Op woensdag ben ik met de bovenbouw op schoolreis geweest. Het thema was 'Curaçao' en we zijn aan aantal Curaçaose bezienswaardigheden gaan bekijken:

- Landhuis Bloemhof (Dit is een oude plantage, vroeger werd hier water gezuiverd door slaven).
- Roi Rincon (Dit is een natuurgebied waar we een wandeling door een stukje Curaçaose natuur hebben gemaakt).
- Tula beeld (Een beeld als eerbetoon voor het afschaffen van de slavernij).
- Fort Nassau (Een oud kasteel waarop we uitzicht hadden over een groot deel van Willemstad).
- De Synagoge (Een Joodse kerk in het centrum van Punda)

Ik ben ontzettend blij dat ik dit schoolreisje heb kunnen meepikken. Hierdoor heb ik meteen een stukje cultuur van Curaçao kunnen zien en beleven. Ook vond ik het erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren over de bezienswaardigheden en hoe nieuwsgierig naar het verhaal erachter.

Aankomende week ga ik al vol op lessen geven. In mijn volgende reisverslag vertel ik hoe dit is gegaan.

Als ik kijk naar mijn leven hier op Curaçao in vergelijking met Nederland zijn er wel een aantal dingen anders. In Nederland maak ik na schooltijd studieopdrachten, kook ik, lig ik op de bank en kijk ik tv. Hier is er altijd wel iets te doen. Na school gaan we naar het strand of genieten we thuis van het heerlijke weer. Ook de weekenden hier zitten veel voller; we willen graag zoveel mogelijk zien en bekijken, en plannen dan ook van te voren wat we in het weekend willen gaan doen. Dit weekend zijn we naar Mambo Beach, Jan Tiel en Sant Tropez geweest. Zondag was Inez jarig en daarom zijn we 's avonds bij tapasrestaurant 'De kleine Wereld' gaan eten. Dit was ontzettend lekker en gezellig, we hebben aan het water gezeten met uitzicht op een haventje.

Waar je als docent/stagiaire op Curaçao rekening mee moet houden is dat je niet over collega's/kinderen/ouders praat buiten het schoolgebouw. Curaçao is een klein eiland en je kan overal bekenden tegenkomen. Zo kreeg ik in het restaurant mijn wijntje met de groetjes van een leerling uit mijn stageklas; de moeder van deze leerling hielp ons in het restaurant.

Komende week gaan we week drie alweer in, ik ben goed gesetteld en heb zin in de week.

Tot volgend reisverslag!

Groetjes, Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2016

Week 11

18 April 2016

Week 10

12 April 2016

Week 9

03 April 2016

Week 7 + 8

19 Maart 2016

Week 6
Ruth

Mijn naam is Ruth, ik ben 21 jaar en ik studeer aan de PABO in Eindhoven. Ik volg op dit moment de minor Experience Abroad. Dat betekent dat ik voor drie maanden stage loop in het buitenland, in mijn geval op Curaçao. In mijn blog beschrijf ik zoveel mogelijk van wat ik de komende drie maanden tegenkom m.b.t. mijn ervaringen in het dagelijkse leven als mijn ervaringen als stagiaire op Het Klein College (basisschool op Curaçao). Alvast bedankt voor het lezen!

Actief sinds 16 Feb. 2016
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 2551

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: